Niewiele można znaleźć wiedzy dotyczącej pozycjonowania w Mapach Google, która byłaby sprawdzona i napisana przez praktyków. Jest to o tyle dziwne, że wizytówkę w Google posiada prawie każda mała i średnia firma w Polsce, a więc grupa zainteresowanych jest ogromna. Poprzez ten artykuł, mam zamiar zapełnić tą lukę.

Czego się dowiesz z tego artykułu?

Uzyskasz wiedzę, dzięki której będziesz w stanie samodzielnie zająć się pozycjonowaniem wizytówki firmy, a w przypadku, gdy nie będziesz chciał tego robić, to będziesz potrafił zlecić to jakiejś agencji oraz sprawdzać ich pracę. Informacje tu zawarte są kompleksowym poradnikiem poruszającym wszystkie ważne kwestie związane z pozycjonowaniem w Google Maps.

Czym jest wizytówka Google?

Wizytówka firmy w Google (Profil Firmy w Google), to bezpłatne narzędzie udostępniane przez Google, dzięki, któremu każda firma lub instytucja czy miejsce może być widoczne w wyszukiwarce oraz Mapach Google. 

Po prawej stronie widać wizytówkę restauracji Wypas.
Tutaj również widać na pierwszej pozycji wizytówkę restauracji Wypas, jak i inne
wegetariańskie restauracje w Poznaniu.

Wizytówka jest widoczna zawsze, gdy gdy ktoś wpisuje w wyszukiwarkę nazwę danej firmy, a jeśli firma ma dobrze wypozycjonowaną wizytówkę, to również wtedy, gdy wpisze się frazy kluczowe powiązane z jej działalnością np. jeśli prowadzimy firmę przeprowadzkową we Wrocławiu, to gdy nasza wizytówka jest wypozycjonowana powinna wyświetlać się na takie frazy jak “przeprowadzki wrocław” lub “firma przeprowadzkowa wrocław” a szukając na obszarze Wrocławia nawet wpisując bez dodania lokalizacji “przeprowadzki”.

Wizytówka Google, to swego rodzaju mini strona internetowa, na której można zawrzeć wiele istotnych informacje na temat swojej firmy, a wśród nich:

  • adres siedziby,
  • telefon,
  • godziny otwarcia,
  • usługi,
  • produkty,
  • opis firmy,
  • zdjęcia,
  • link do strony internetowej,
  • opinie o firmie,
  • linki do innych miejsca z opiniami o firmie w sieci.

Proces optymalizacji wizytówki firmy

Optymalizacja, to poprawa poszczególnych składowych większego systemu np. jeśli chciałbyś zoptymalizować jakość snu, to mógłbyś wcześniej jeść kolację, wietrzyć sypialnię i nie korzystać z telefonu przed snem.

Podobnie, jak te czynności wpłynęłyby pozytywnie na jakość Twojego snu, tak też można wykonać wiele czynności, które pozytywnie wpłyną na widoczność Profilu firmy w Google.

Po rzetelnie zrobionej optymalizacji często można zauważyć silny i gwałtowny wzrost widoczności wizytówki. Następnych 7 punktów przedstawia krok po kroku, co należy wykonać w ramach optymalizacji.

1. Frazy kluczowe

Wizytówka nie może się wyświetlać na byle jakie słowa kluczowe, jeśli ma pozyskiwać ruch (telefony, prześcia na stronę), który przełoży się na sprzedaż. Musi wyświetlać się na frazy kluczowe, jakich używają potencjalni klienci firmy w Google.

Aby pokazać Ci, jak szeroko można myśleć o frazach kluczowych, zrobiłem mały eksperyment. Wziąłem dwie branże, w dwóch różnych miastach i sprawdziłem, na jakie frazy kluczowe wyświetlają się najlepiej widoczne strony internetowe z tych branż, w tych lokalizacjach.

Na screenach poniżej widać frazy kluczowe, na jakie wyświetlają się te strony wraz z podstawowymi informacjami o frazach takimi jak:

  • KD – stopień trudności pozycjonowania danej frazy od 1 do 100,
  • Volume – średnia miesięczna liczba wyszukiwań danej frazy na podstawie ostatnich 12 miesięcy.

Przykład #1 Salon kosmetyczny w Poznaniu

Przykład #2 Kwiaciarnia w Rybniku

Frazy lokalne, czyli te z nazwą lokalizacji (najczęściej miasto lub dzielnica) powodują wyświetlenia stron internetowych tak samo, jak wizytówek Google. Dlatego, powyżej widać dobry przykład tego, jak można opracować frazy kluczowe dla swojej firmy.

Czym się kierować przy wyborze fraz?

  • liczbą wyszukiwań (im więcej wyszukiwań, tym więcej potencjalnych klientów),
  • trudnością pozycjonowania (niektóre frazy mogą być bardzo dobre, ale równocześnie tak konkurencyjne, że osiągnięcie wysokich pozycji będzie bardzo czasochłonne i angażujące),
  • potencjałem na zysk (tutaj bierzemy pod uwagę zarówno liczbę wyszukiwań, jak i marżę na danych usługach lub produktach),
  • stopniem powiązania z ofertą firmy (nie wszystkie frazy są oczywiste znaczeniowo np. fraza „kamery kraków” może oznaczać popularne podglądanie miasta na kamerach online, jak i szukanie firmy od montażu monitoringu w Krakowie).

Jak znaleźć najlepsze frazy kluczowe?

Samodzielnie i bezpłatnie możesz sprawdzić ilości wyszukiwań konkretnych słów w planerze słów kluczowych systemu reklamowego Google Ads (widok poniżej).

Możesz też wybrać frazy „na logikę”. Jeśli prowadzisz salon fryzjerski na mokotowie, to logicznie myśląc podstawową fraza kluczową dla Twojej firmy jest „fryzjer mokotów”, następnie pewnie „fryzjer męski” i „fryzjer damski”, a idąc jeszcze dalej „przedłużanie włosów mokotów” (lub inne usługi, które oferujesz) albo jeszcze „fryzjer warszawa” jeśli chcesz pozyskiwać klientów z całej Warszawy.

Niech Cię jednak nie zmyli to logiczne podejście. Tak jak wcześniej pisałem – najważniejsze frazy, to te najlepiej dopasowane do oferty firmy, ale równocześnie mające największą liczbę wyszukiwań. Co z tego, że będziesz na pierwszym miejscu na jakąś frazę, skoro używa jej 20 osób na miesiąc?

No i tu jest pies pogrzebany. Może Ci się wydawać, że jakaś fraza jest często szukana przez klientów, ale niekoniecznie będziesz mieć rację. Weźmy np. firmę montującą panele fotowoltaiczne z Krakowa – jakie frazy według Ciebie, są dla niej najważniejsze?

Pewnie takie: „montaż fotowoltaiki kraków” „montaż paneli fotowoltaicznych kraków” „panele fotowoltaiczne kraków” „firma fotowoltaiczna kraków” (oczywiście, możesz pomyśleć o innych).

A teraz zobacz, jak faktycznie klienci szukają takich usług. Fraza „montaż fotowoltaiki kraków” to fraza szukana 155 razy rzadziej niż „fotowoltaika kraków”. Zaskoczony?

Oprócz powyższych danych Ahrefs pozwala m.in. na poznanie trendu liczby wyszukiwań danej frazy do 7 lat wstecz, a także pozycje wszystkich rankujących na daną frazę stron.

Wskazówka 💡

Chciałbyś otrzymać bezpłatną pomoc przy opracowaniu fraz kluczowych? Napisz do nas 📧 Chętnie zrobimy dla Ciebie research i zaproponujemy najkorzystniejsze frazy kluczowe dla Twojej firmy.

Reasumując

Wybierz frazy kluczowe, na jakie ma się wyświetlać Twoja wizytówka firmy w wyszukiwarce oraz Mapach Google. Zrób to mądrze, opierając się na faktycznych danych, a nie intuicji.

2. Nazwa

Wbrew pozorom, ustawienie najlepszej nazwy na Profilu Firmy w Google nie jest takie proste. Wytyczne Google mówią jedno, a działa drugie. Trudno tu o jasne wskazówki, ale oczywiście się postaram.

Aby ułatwić klientom znalezienie Twojej firmy w internecie, podaj jej dokładną nazwę. Powinna ona odpowiadać nazwie firmy funkcjonującej w świecie rzeczywistym – widniejącej na szyldzie sklepu, na stronie internetowej czy na papierze firmowym oraz znanej klientom.

WYTYCZNE GOOGLE DOTYCZĄCE NAZWY FIRMY

Według wytcznych Google, nazwą na wizytówce powinna być normalnie używana nazwa firmy, bez żadnych ozdobników w postaci:

  • ikonek,
  • nazw lokalizacji,
  • nazw usług,
  • nazw produktów,
  • haseł marketingowych,
  • innych infromacji.
Nazwa firmy zgodna z wytycznymi Google.

Update algorytmu „Vicinity”

Jeszcze niedawno powszechną i dosyć skuteczną praktyką było dodawanie do nazwy firmy nazwy miasta lub najważniejszej usługi np.

  • Kancelaria XYZ Usługi prawne dla firm,
  • Pralnia XYZ pranie dywanów Katowice,
  • Restauracja meksykańska Poznań.

Dodanie tych informacji do nazwy sprawiało, że wizytówka dostawała dodatkowej mocy w pozycjonowaniu na daną usługę lub lokalizację i np. jeśli firma chciała być wysoko na frazę „serwis rowerowy gdynia”, dodawała taką frazę do swojej nazwy i przez to była wyświetlana wyżej.

Wszystko sie zmieniło w listopadzie 2021 roku, gdy Google wprowadziło bardzo istotny update do algorytmu lokalnego wyszukiwania o nazwie „Vicinity” (ang. bliskość). Z nazwy, jak i z późniejszych zmian w pozycjach można wywnioskować, że największą zmianą w algorytmie jest przywiązywanie większej wagi do fizycznego adresu firmy, a mniejszej m.in. do fraz kluczowych w nazwie.

Z naszych analiz wynika, że Google nadal przywiązuje wagę do fraz kluczowych w nazwie wizytówki, ale faktycznie mniejszą. Jednakże znacznie większe znaczenie ma teraz lokalizacja, wizytówki NAP, strona www oraz linki lokalne, czyli wszystko, co jest związane z wizytówką, ale znajduje się poza nią.

Reasumując

Nazwa wizytówki firmy powinna odpowiadać faktycznie używanej nazwie marki. Nie stosuje się nazwy firmy z CEIDG, chyba że odpowiada ona nazwie marki używanej w kontaktach z klientami.

Można dodać naturalnie wyglądającą frazę kluczową do nazwy, ale trzeba się liczyć z tym, że Google lub konkurencja taką nazwę nam zmieni na „czystą” nazwę firmy.

Nazwę, podobnie jak wszystkie inne elementy wizytówki, można edytować poprzez panel Profilu Firmy w Google (dawniej Google Moja Firma) lub bezpośrednio w wyszukiwarce Google. Polecamy jednak panel ze względu na więcej opcji i lepszą przejrzystość.

3. Kategorie

Kategorie wizytówki Google pozwalają na lepsze zrozumienie dla algorytmu, czym zajmuje się firma. Dzięki dobrze wybranym kategoriom, Twoja wizytówka będzie pokazywana osobom, które z jak największym prawdopodobieństwem są zainteresowane Twoimi usługami.

Kategorie opisują Twoją firmę i kierują do niej klientów, którzy szukają oferowanych przez Ciebie produktów lub usług. Jeśli np. Twoja kategoria podstawowa to „pizzeria”, Google może wyświetlać Twoją firmę w lokalnych wynikach wyszukiwania osobom, które wyszukują hasła „restauracje”, „włoskie restauracje” lub „pizza”. 


WYTYCZNE GOOGLE DOTYCZĄCE KATEGORII

Kategorie mówią też użytkownikom, jaka jest główna działalność firmy i, gdzie się ona znajduje.

Pamiętaj, że nie zawsze można ustawić idealną kategorię np. gdy prowadzimy serwis telefonów i komputerów, to taka kategoria nie istnieje – możemy wybrać tylko serwis komputerowy lub naprawa telelefonów lub pochodne (patrz niżej).

Ustalanie kategorii w 3 prostych krokach

  1. Wypisz najważniejsze usługi, które oferujesz oraz produkty, które sprzedajesz.
  2. Wpisz w wyszukiwarkę kategorii poszczególne nazwy usług, aby je wyszukać i dodać.
  3. Ustal, która kategoria powinna być Twoją główną.

Wskazówka 💡

Przy ustalaniu kategorii glównej możesz zasugerować się najlepiej wypozycjonowanymi wizytówkami z konkurencji. Nie ustawiaj jednak na siłę kategorii, która niezbyt dobrze pasuje do Twojej firmy. To niewiele da pod kątem pozycjonowania, a będzie mylące dla potencjalnych klientów.

Reasumując

Ustaw kategorię główną, która najlepiej określa podstawową działalność Twojej firmy oraz dodaj jak najwięcej kategorii dodatkowych. Podstawą jest, aby wszystko faktycznie pasowało do Twojej firmy.

4. Adres

Uzupełnienie adresu firmy jest niezbędne z dwóch powodów – pierwszy to możliwość znalezienia siedziby firmy przez klientów, a drugi to zwiększenie liczby wyświetleń wizytówki.

Jeżeli prowadzisz firmę, która obsługuje klientów w swojej siedzibie i nie podasz adresu lub poadsz błędny adres, to oczywiste jest, że klienci do Ciebie nie trafią. Mogą też dzwonić co chwilę, aby się dowiedzieć, jak trafić – znam takie przypadki.

Kawiarnia, fryzjer czy salon kosmetyczny, ale też wulkanizator lub serwis rowerowy – wszystkie branże, gdzie klienci muszą przyjść do firmy, aby skorzystać z jej usług lub kupić produkty muszą mieć ustawiony na wizytówce faktyczny adres firmy.

Wcześniej pisałem o updacie algorytmu lokalnego o nazwie „Vicinity”, który sprawił, że bardziej niż wcześniej liczy się odległość użytkownika od wizytówek w pobliżu. Oznacza to, że algorytm znacznie chętniej wyświetla wizytówki, które są blisko szukającego, a więc jeśli zależy Ci na pozyskiwaniu klientów z okolic firmy, nie zapomnij o podaniu poprawnego adresu.

Firma z siedzibą, ale bez obsługi klienta w fizycznej lokalizacji

Nawet jeśli siedziba Twojej firmy nie jest istotna dla klientów, czyli nie muszą przyjść fizycznie, to nadal jest istotna dla dobrej widoczności wizytówki w Mapach Google.

Powyżej przykład dwóch firm fotowoltaicznych, gdzie pierwsza nie posiada adresu na wizytówce, a druga już tak. W firmie bez adresu wyświetlenia w Google Maps stanowią zaledwie 4,8% wszystkich wyświetleń, gdzie w przypadku firmy z adresem jest to aż 55%.

Warto zaznaczyć, że nie chodzi tu o sam stosunek liczby wyświetleń w Mapach do tych z wyszukiwarki, ale o to, że mając wyświetlenia w Mapach na podobnym poziomie, co w wyszukiwarce, otrzymujemy finalnie nawet dwa razy więcej wyświetleń.

Jeśli nie obsługujesz klientów pod adresem firmy, pozostaw pole adresu puste, a w zamian podaj obszar działalności.

WYTYCZNE GOOGLE DOTYCZĄCE ADRESU FIRMY

Choć Google w swoich wytycznych podaje, że nie obsługując klientów w fizycznej lokalizacji nie powinieneś podawać adresu firmy, to jeśli tylko masz biuro czy jakiś fizyczny adres, pracujesz tam i np. masz szyld lub tabliczkę z nazwą firmy, to warto podać adres na wizytówce, aby zwiększyć liczbę wyświetleń w Google Maps.

Firma bez siedziby

Jeśli prowadzisz firmę, która nie posiada swojej siedziby, to wytyczne Google są takie same, jak w przypadku, gdy nie obsługujesz klientów w fizycznej lokalizacji, czyli nie powinieneś podawać adresu, a tylko obszar działania.

Czy można podać adres firmy, jeśli faktycznie nie ma tam siedziby?

Patrząc na powyższe informacje każdy chciałby mieć adres na wizytówce np. podając adres domowy lub adres firmy znajomego. Jest to zrozumiały tok myślenia, aczkolwiek warto wiedzieć, że wizytówka, która posiada adres, ale faktycznie nie ma tam siedziby, może zostać zawieszona przez Google, co wcale tak rzadko się nie dzieje.

Podstawą dla Google, aby adres na wizytówce mógł zostać, jest dowód, że pod tym adresem obsługujemy klientów, a więc będą to np. zdjęcia witryny, szyldu, lub tablicy informacyjnej.

Reasumując

Ustaw adres swojej wizytówki Google według powyższych wytycznych.

5. Obsługiwany obszar

Ten punkt jest mocno związany z poprzednim, ponieważ Google ma jasne wytyczne dotyczące tego, kiedy można podać adres na wizytówce, i jak to się łączy z obsługiwanym obszarem firmy.

Jeśli przyjmujesz klientów pod swoim adresem, ale działasz też w terenie: podaj zarówno adres, jak i obsługiwany obszar.

Jeśli nie obsługujesz klientów pod adresem swojej firmy: pozostaw pole adresu puste i wskaż tylko obsługiwany obszar.

WYTYCZNE GOOGLE DOTYCZĄCE OBSŁUGIWANEGO OBSZARU

Czym się kierować przy ustalaniu obsługiwanego obszaru?

Podstawowa kwestia, to oczywiście faktyczny obszar działania firmy. Jeśli np. prowadzisz firmę montującą panele fotowoltaiczne na terenie Poznania i okolic, to w obsługiwanym obszarze powinieneś dodać powiat poznański (powiaty dodają się jako nazwy miast powiatowych) lub Poznań i wybrane miejscowości w okolicy.

Z kolei, gdy prowadzisz biuro rachunkowe i klientów masz z całego kraju, to w obsługiwanym obszarze powinieneś dodać Polskę. Kierowanie się stanem faktycznym jest najlepszą opcją.

Poza tym, warto pamiętać o tym, że:

  • lepiej dodać więcej lokalizacji do obsługiwanego obszaru niż mniej, ponieważ jeśli sami nie podajem Google informacji, że chcemy gdzieś się wyświetlać to algorytm sam na to nie wpadnie;
  • dodając lokalizacje do obsługiwanego obszaru trzeba mieć na względzie sposób szukania tego, co oferujemy przez potencjalnych klientów np. prowadząc firmę przeprowadzkową, która działa na mokotowie, niekoniecznie tylko mokotów powinniśmy mieć w obsługiwanym obszarze, a pewnie też okoliczne dzielnice Warszawy, ponieważ z nich również klienci mogą szukać firmy, która przeprowadzi ich na mokotów;
  • warto podać taki obszar działania, z jakiego faktycznie mogą do nas przyjechać klienci lub w inny sposób skorzystać z naszych usług np. szkoła językowa powinna mieć obszar ustawiony na swoje miasto wraz z miejscowościami ościennymi, nawet jeśli prowadzi zajęcia online na cały kraj (pamiętajmy, że wizytówka wyświetla się dobrze tylko na stosunkowo niewielkim obszarze, a więc dodanie całego kraju nic nie wnosi, a tylko może spowodować gorsze wyświetlanie w bliskości adresu, które jest najważniejsze).

Reasumując

Ustal obsługiwany obszar działania firmy kierując się powyższymi wskazówkami.

6. Opis firmy

Opis firmy, który wyświetla w wyszukiwarce na dole panelu wizytówki może mieć maks. 750 znaków ze spacjami. To dużo i niedużo równocześnie, wszystko zależy od tego, jak podejdziemy do sprawy.

Co powinien zawierać dobry opis firmy?

  • informacje o działalności np. działamy od 7 lat, jesteśmy grupą specjalistów IT,
  • najważniejsze usługi,
  • obszar działania,
  • wszelkie informacje, które mogą skłonić potencjalnego klienta do skorzystania z naszych usług jak np. nagrody, certyfikaty, szkolenia, rekomendacje itp.,
  • wezwanie do działania np. umów się na bezpłatną konsultację lub zadzwoń i porozmawiajmy.

Jak napisać najlepszy możliwy opis firmy?

  • uwzględniając frazy kluczowe, ponieważ użyte w opisie mają wpływ na widoczność wizytówki,
  • krótko i zwięźle, gdyż jest tam miejsce tylko na informacje kluczowe,
  • dobrze pod kątem marketingowym, czyli tak, aby zachęcić do kontaktu,
  • na początek najważniejsze kwestie, a później te mniej ważne, ponieważ pierwsze 250 znaków wyświetla się bez kliknięcia „Więcej” a więc większość osób zobaczy tylko tą część,
  • przystępna forma dla czytającego, czyli najlepiej „na Ty” a nie całość w bezokolicznikach,
  • oddając charakter firmy np. przyjacielski, chłodny, techniczny, profesjonalny albo na luzie.
Przykład dobrze napisanego opisu firmy.

7. Dane kontaktowe i inne informacje

Wizytówka Google pozwala na dodanie następujących informacji:

  • godziny otwarcia,
  • telefon,
  • adres strony internetowej,
  • atrybuty firmy,
  • data otwarcia.

Po krótce powiemy sobie o każdym z nich.

Godziny otwarcia

Ustaw takie godziny otwarcia, w jakich klient może przyjść do Twojej firmy albo do niej zadzwonić. Nie chcesz mieć sytuacji, gdzie na wizytówce jest informacja, że jest otwarte, a klient przychodzi i jest zamknięte. To prosta droga do złych opinii na wizytówce.

Warto też wiedzieć, że algorytm pokazuje najpierw wizytówki firm, które mają aktualnie otwarte lub niedługo będą miały otwarte, czyli jeśli ktoś szuka kawiarni o 8:43, a Twoja jest otwarta od 10:00, to jeśli inne kawiarnie w pobliżu są otwarte od 9:00 to Google chętniej pokaże właśnie je. Podobnie, Google raczej nie wyświetla wizytówek firm, które aktualnie mają zamknięte, chyba że wszystkie w okolicy również mają zamknięte. Jaki z tego wniosek?

Powinieneś dążyć w zarządzaniu swoją firmą, aby mieć na wizytówce otwarte jak najdłużej. Jeśli klienci raczej nie przychodzą sami do Twojej firmy to możesz ustawić godziny otwarcia według tego, kiedy chcesz odbierać telefon.

Telefon

Podaj numer telefonu do kontaktu z Twoją firmą. Najlepiej komórkowy, abyś miał możliwość oddzwaniania.

Strona internetowa

Podaj adres swojej strony internetowej, aby klienci mogli więcej dowiedzieć się o Twojej firmie ze strony. Jeśli nie posiadasz strony www, możesz podać adres swojej strony na Facebooku lub inny ważny dla Ciebie adres w sieci np. firmową stronę na olx lub allegro.

Atrybuty firmy

Atrybuty, które możemy podać są zależne od tego, jaki rodzaj działalności prowadzimy np. restauracja będzie mogła dodać informacje o płatnościach kartą i parkingu.

Warto dodać atrybuty, które faktycznie pasują do naszej firmy, bo dzięki temu możemy pozyskać klientów, którym będzie zależało na konkretnych cechach. Ponadto, algorytm „lubi” jeśli ma więcej informacji, aniżeli mniej więc wszelkie dodatkowe dane są na plus.

Data otwarcia

Jeśli uważasz, że liczba lat działalności Twojej firmy będzie wartościową informacją dla potencjalnych klientów to podaj ją na wizytówce. Pamiętaj, że lepiej nie przekłamywać rzeczywistości, ponieważ każdy z odrobiną dociekliwości szybko dojdzie do tego, od kiedy firma faktycznie istnieje poprzez CEIDG czy KRS.

Reasumując

Podaj dane kontaktowe oraz wszelkie inne informacje, jakie możesz. Będzie to na plus zarówno pod kątem sprzedażowym, jak i pozycjonowania wizytówki.

Proces pozycjonowania wizytówki Google

Optymalizacja, to tak naprawdę pierwsza faza procesu pozycjonowania. Druga faza, to działania, które nie są już wykonywane jednorazowo, ale systematycznie. To jest podstawa – pozycjonowanie musi być działaniem stałym, a nie doraźnym (oczywiście, o ile chcemy zobaczyć efekty).

Działania systematyczne, które powinno się wykonywać w ramach pozycjonowania wizytówki Google możemy podzielić na:

  • działania na wizytówce,
  • działania poza wizytówką.

Działania na wizytówce, to:

  • publikacja wpisów,
  • dodawanie produktów oraz usług,
  • dodawanie zdjęć,
  • pozyskiwanie opinii.

Działania poza wizytówką, to:

  • publikacja wizytówek NAP,
  • pozyskiwanie linków,
  • optymalizacja strony internetowej,
  • optymalizacja innych miejsc w sieci.

1. Wpisy

Algorytm lokalnego wyszukiwania ma to do siebie, że promuje profile firm, na ktorych dużo się dzieje. Także, im więcej treści publikujesz na swojej wizytówce, tym lepiej.

Regularna publikacja wpisów, oprócz tego, że wpływ na pozycje wizytówki, niesie też korzyści marketingowe. Poprzez wpisy możesz budować wizerunek swojej firmy np. jako profesjonalnej, czy otwartej.

np. salon fryzjerski może publikować wpisy z najciekawszymi fryzurami, które ostatnio robili, nowymi trendami lub promocjami na usługi

np. firma fotowoltaiczna może pisać o technicznych aspektach instalacji paneli fotowoltaicznych lub pomp ciepła, a także publikować treści związane z finansowaniem takich inwestycji

W kwestii publikacji treści ogranicza Cię tylko własna wyobraźnia. Generalnie, publikuje się wpisy związane z:

  • nowościami w firmie,
  • promocjami,
  • okresowymi ofertami,
  • informacjami branżowymi,
  • usługami firmy,
  • produktami firmy,
  • wydarzeniami branżowymi i organizowanymi przez firmę.

Jakie typy wpisów są do wyboru?

  • COVID-19 poinformuj – dedykowany do informowania o zmianach w firmie związanych z koronawirusem,
  • Oferta – tutaj możemy dodać ofertę, która będzie widoczna tylko w określonym czasie wraz z linkiem do warunków promocji, kodem kuponu oraz zwykłym linkiem do strony,
  • Nowości – typ wpisu, który idealnie nadaje się do publikacji informacji o nowościach lub usługach i wszystkiego, co wymaga prostej formy,
  • Wydarzenie – tutaj można opublikować wydarzenie firmowe,
  • Produkt – służy do dodawanie produktów na wizytówkę w taki sposób, że zostanie opublikowany wpis i równocześnie dodany prdukt.

Jak pisać możliwie najlepsze wpisy?

  • uwzględniając frazy kluczowe np. „nasz obszar działania to Poznań i okolice”, „montaż klimatyzacji realizujemy w miejscowościach Tczew i Rogalinek„;
  • wykorzystując maksymalnie liczbę znaków (można napisać maks. 1500 zzs, a tutaj możesz łatwo sprawdzić liczbę znaków w tekście);
  • tworząc treści wartościowe dla czytających (jak komuś pomożesz, to chętniej się do Ciebie zgłosi, a ponadto przez takie treści buduje się wizerunek firmy, która wie, co robi);
  • dobrze pod kątem marketingowym, czyli buduj pozytywny wizerunek firmy;
  • dodając wezwanie do działania np. zadzwoń do nas, zgłoś się po bezpłatną wycenę itp.;
  • przystępnie dla klientów, czyli najlepiej „na Ty” i prostym językiem;
  • przejrzyście, czyli stosując krótkie akapity, podział treści i emotikony (te ostatnie tylko wtedy, gdy pasują do charakteru firmy);
  • korzystając z własnych zdjęć, bo takie budują zaufanie i profesjonalny wizerunek.

Poza tym, warto utrzymywać spójność pod kątem wizualnym. Oczywiście, jeśli zalezy Ci na budowaniu marki, a firma posiada określoną kolorystykę, logo oraz typografię.

Jednak, nawet jeśli nie posiadasz tych rzeczy, to staraj się chociaż utrzymywać pewną spójność stylistyczną, bo to już nie te czasy, gdzie klienci nie patrzą na to, jak firma się prezentuje w internecie.

Jak często publikować wpisy?

To zależy, od tego, jak często jesteś w stanie publikować dobrej jakości treści. Generalnie, im częściej tym lepiej, i jeśli możesz publikować co drugi dzień, to jak najbardziej rób to.

Za minimum w localsee przyjmujemy jeden wpis tygodniowo, a za optymalną liczbę 6-8 na miesiąc. Podstawą jest to, żeby pisać dobrze zoptymalizowane wpisy, a nie jak najczęściej.

Reasumując

Korzystaj ze wskazówek zawartych w tym rozdziale, a na pewno Twoje wpisy będą przynosiły dobry efekt.

2. Produkty i usługi

Ten rozdział nazwałem w ten sposób, ponieważ na wizytówce możemy publikować zarówno produkty w sprzedaży, jak i usługi firmy, choć wszystkie zostaną dodane do działu „Produkty”.

Produkty i usługi, podobnie jak wpisy pełnią zarówno funkcję pozycjonującą, jak i sprzedażową. Algorytm chętniej pokazuje wizytówki, które mają dużo dobrze uzupełnionych usług i produktów, ponieważ te lepiej odpowiadają na zapytania użytkowników w wyszukiwarce.

Z kolei funkcja sprzedażowa jest dość oczywista – produkty i usługi powinny być na dodane na wizytówkę podobnie jak na stronie internetowej po to, aby klienci się o nich dowiedzieli.

Jak możliwie najlepiej dodawać produkty i usługi?

  • dobrze planując strukturę kategorii (przejrzysta oferta, to dobra oferta, a więc wypisz wszystkie swoje produkty i usługi, a nastepnie posegreguj je w kategorie);
  • uwzględniając frazy kluczowe (zarówno w nazwach, kategoriach, jak i opisach);
  • wykorzystując maksymalnie liczbę znaków (można napisać maks. 1000 zzs, a licznik pokazuje ile już napisałeś);
  • dobrze pod kątem sprzedażowym (pisz tak, aby ktoś chciał się do Ciebie zgłosić);
  • dodając wezwanie do działania (np. skontaktuj się z nami, zgłoś się po bezpłatną wycenę itp.);
  • przystępnie dla klientów (czyli najlepiej „na Ty” i prostym językiem);
  • korzystając z własnych zdjęć (takie budują zaufanie i profesjonalny wizerunek, o ile to dobre jakościowo zdjęcia);
  • spójnie graficznie (dobrze by było, gdybyś używał albo tylko zdjęć, albo tylko ikon i ilustracji, a całość była utrzymana w spójnej stylistyce);
  • z linkami do strony (linki powinny kierować do konkretnych produktów lub stron z usługami).

Reasumując

Dobrze przemyśl, jak chcesz zaprezentować ofertę swojej firmy. Proponuję najpierw dodać wszystkie produkty bez opisów, a następnie sukcesywnie dodawać opisy, choć nie jest to koniecznie. Ważne, abyś miał na to rozpisany plan, bo łatwo tu zrobić bałagan.

3. Zdjęcia i wideo

Regularna publikacja zdjęć i filmów na Profilu Firmy w Google ma za zadanie pokazać, że w firmie sporo się dzieje – jest to informacja zarówno dla algorytmu, jak i potencjalnych klientów.

Na wizytówce są następujące kategorie zdjęć:

  • „widok główny”, czyli to podkreślone na czerwono,
  • logo, czyli to podkreślone na niebiesko,
  • 360,
  • wnętrze,
  • z zewnątrz,
  • produkty,
  • zespół.

Jakie zdjęcia można publikować?

  • z pracy dla klientów,
  • przed/po wykonanej realizacji,
  • z siedziby firmy,
  • produkty w ofercie,
  • zespół i klienci (trzeba spytać o zgodę),
  • firmowe wydarzenia,
  • targi,
  • szkolenia.

Jak dodawać zdjęcia na wizytówkę?

  • przyporządkowując je do odpowiednich kategorii;
  • jak najczęściej,
  • jak najwięcej,
  • w dobrej jakości,
  • wyłącznie zdjęcia firmowe (zdjecia ze stocków lub innych miejsc z sieci nie wnoszą nic ani pod kątem pozycjonowania, ani marketingowym).

Reasumując

Nadrzędna zasada jest taka, że im więcej dobrej jakości zdjęć masz na wizytówce firmy, tym lepiej. Kieruj się tym oraz wskazówkami powyżej i kwestię zdjęć masz ogarniętą.

4. Opinie

Opinie, to już ostatni element na wizytówce, poprzez który możemy wpływać na jej dobrą widoczność. Dobre opinie, to sygnał dla Google, że firmę warto pokazywać – słabe opinie, to sygnał, że klienci nie są zadowoleni z usług, a więc nie warto jej pokazywać.

Spójrz sam na kilka branż pod kątem tego, jakie opinie mają firmy na najwyższych pozycjach. Oprócz wyjątków, gdzie liczba opinii mocno odbiega od reszty (tutaj często nadrabia bardzo mocna strona www), wizytówki na najwyższych pozycjach, najczęściej mają dziesiątki, setki, a nawet tysiące (zależnie od branży) opinii ze średnią min. 4,5.

Zaznaczam, że nie należy tego rozumieć tak, że opinie mają decydujące znaczenie w kwestii pozycji wizytówki, bo tak nie jest. Są tylko jednym z czynników, ale przez to, że konsumenci mocno się nimi kierują, stają się niezwykle ważne.

Jakie opinie mają największe znaczenie?

  • zawierające frazy kluczowe,
  • długie,
  • szczegółowe,
  • z długo istniejących kont,
  • z kont lokalnych przewodników,
  • pojawiające się w miarę regularnie.

Jak pozyskiwać takie opinie?

  • działaj bez przerwy (to nie może być jednorazowa akcja, a systematyczne działanie);
  • proś uprzejmie i umiejętnie (nie można od klienta wymagać, aby napisał opinię, ale można go poprosić w taki sposób, aby zechciał to zrobić);
  • ułatwiaj klientom napisanie opinii (np. poprzez link, które przenosi od razu do napisania opinii; możesz utworzyć taki na tej stronie);
  • opracuj system pozyskiwania opinii w firmie (np. maile lub sms wysyłane zawsze po usłudze; wyznacz osobę odpowiedzialną za to działanie itp.);
  • korzystaj ze wszystkich możliwości (używaj sms-ów, maili, proś twarzą w twarz, zamieść naklejki proszące o opinie w firmie);
  • obsługuj klientów tak, aby sami chcieli napisać opinię (traktuj klientów wyjątkowo, niech będą w stanie opisać w opinii miłą niespodziankę, którą otrzymali lub doskonale wykonaną usługę).

Reasumując

Pozyskiwanie opinii z pewnością nie jest łatwe. Jednak, jak wszystkie rzeczy, które nie są łatwe, jest wartościowe. Konsumenci, nie tylko prywatni ale także w b2b przywiązują coraz większą wagę do opinii, także działaj, aby Twoja firma miała się czym pochwalić.

Pozyskiwanie opinii, to jedna kwestia, ale druga to zarządzanie nimi, czyli odpisywanie na opinie (te dobre, jak i te złe) oraz usuwanie opinii fałszywych. Te rzeczy także trzeba systematycznie robić.

Wskazówka 💡

Chciałbyś otrzymać nasz poradnik dotyczący skutecznego pozyskiwania opinii na wizytówkę Google oraz zarządzania nimi? Jeśli tak, napisz do nas 📧

5. Wizytówki NAP

Wizytówka NAP (skrót od pierwszych liter ang. name, adress, phone) to swego rodzaju mini wizytówka firmy, którą zamieszcza się w bazach firm i katalogach stron.

Poniżej linki do trzech przykładowych wizytówek NAP:

Celem wizytówek NAP jest pozycjonowanie właściwej wizytówki Google. Algorytm działa w ten sposób, że im więcej informacji o danej firmie znajdzie w sieci, tym większy autorytet jej przypisze. Także, jeżeli dane Twojej firmy będą występować w coraz większej liczbie miejsc i algorytm będzie w stanie powiązać te informacje z Twoją wizytówką Google, to Twoja wizytówka będzie osiągać coraz lepsze pozycje.

Według corocznej ankiety firmy Moz (jedna z najpopularniejszych firm oferujących software do SEO) z 2020 roku, w którym udział wzięło 1453 respondentów (specjaliści i właściciele agencji SEO, programiści, marketerzy) spójność informacji w wizytówkach NAP jest jednym z najważniejszych czynników mających wpływ na lokalne pozcjonowanie (Consistency of citations, piąte od góry).

The Local SEO Industry Report 2020 by Moz

Aby alogrytm był w stanie powiązać dane z wizytówek NAP z Twoją firmą, muszą one odpowiadać danym z firmowej wizytówki Google, jest to warunek konieczny dla poprawnego działania.

Dzieje się tak ze względu na to, że algorytm widząc raz takie informacje, a raz takie, nie jest pewny, które są właściwe i rozsądza, że żadne nie są właściwe. Algorytm zawsze dąży do wyświetlania użytkownikom informacji pewnych i jak najbardziej przydatnych, a niespójne informacje do nich nie należą.

Wizytówka NAP, aby działać musi zawierać:

  • nazwę firmy,
  • adres firmy,
  • numer telefonu.

Wizytówka NAP powinna zawierać:

  • opis firmy (każdorazowo inny, powinien zawierać ważne frazy kluczowe);
  • link do strony internetowej;
  • link do Facebooka oraz innych social mediów;
  • adres mailowy.

Skąd wziąć strony do publikacji?

Możesz poszukać w sieci list domen do publikacji wizytówek NAP albo ręcznie poszukać katalogów stron i baz firm, w których płatnie lub nieodpłatnie będziesz mógł taką wizytówkę zamieścić.

W localsee posiadamy bazę kilkudziesięciu domen ogólnopolskich oraz ponad setki domen regionalnych. W ten sposób dla jednej firmy możemy dodać prawdopodobnie największą liczbę wizytówek NAP wśród konkurencji 

Uzyskanie takiej bazy nie było proste i nie jest też tak, że jest to baza na zawsze. Wciąż pojawiają się nowe domeny, a inne znikają. Trzeba dobrze zarządzać taką bazą, aby być na bieżąco.

Jak publikować?

  • utrzymuj spójność danych (najlepiej jest dane zapisać w jakimś arkuszu kalkulacyjnym lub chociaż pliku tekstowym);
  • korzystaj z jednej skrzynki mailowej i danych logowania (warto mieć dostęp do dodanych wizytówek NAP, aby móc je później edytować, także musisz mieć dane logowania do każdej ze stron);
  • raportuj dodane wizytówki (aby wiedzieć, gdzie już publikowałeś i posiadać łatwy dostęp do każdej wizytówki powinieneś raportować wszystkie linki w arkuszu lub innym pliku);
  • dodawaj oryginalne opisy (do każdej wizytówki powinien być dodany opis na kilkaset znaków zawierający frazy kluczowe);
  • dodawaj jak najwięcej informacji (im więcej informacji o firmie, tym lepiej);
  • nie publikuj na śmieciowych stronach (wizytówki NAP ze stron o bardzo niskim rankingu w Google nie pomogą, a mogą tylko zaszkodzić);
  • publikuj na stronach regionalnych (im bardziej powiązana lokalnie strona z Twoją firmą, tym więcej korzyści z takiej wizytówki).

Co z ogłoszeniami?

Ogłoszenia na stronach takich jak sprzedajemy.pl czy olx.pl także mogą mieć wpływ na lokalne SEO. Co prawda w ogłoszeniach zazwyczaj nie ma adresu firmy, ale jest miasto. Numer telefonu często można dodać, tak jak i nazwę firmy oraz opis.

Ogłoszenie nie jest to wizytówką NAP z definicji, ale działaniem po części można je do takich zaliczyć. Algorytm znajdując na stronie informacje o firmie, nawet jeśli nie ma tam wszystkiego, co jest potrzebne do wizytówki NAP (nazwa, telefon, adres), i tak przypisze jakiś plus Twojej stronie www, a co za tym idzie wizytówce również.

Przy publikacji ogłoszeń trzeba pamiętać o regularnym odświeżaniu, najlepiej automatycznym albo od razu po wygaśnięciu ogłoszenia. W treści ogłoszenia można też dodać adres jako dodatkowy plus.

Reasumując

Wizytówki NAP są niezwykle istotnym czynnikiem pozycjonującym, ale nie jest łatwo pozyskać ich dużą liczbę i zarządzać nimi. Proponuję, abyś uczciwie podszedł do sprawy i działał według powyższych wytycznych albo w ogóle, bo można poświęcić sporo czasu na wizytówki NAP i osiągnąć słaby efekt lub jeszcze zaszkodzić widoczności wizytówki.

Wskazówka 💡

Chcesz sprawdzić swoją listę stron do publikacji wizytówek NAP pod kątem ich jakości? Napisz do nas 📧 a bezpłatnie je dla Ciebie sprawdzimy.

6. Link building

Link building, to budowanie zaplecza linkowego strony internetowej. Zaraz, zaraz… Dlaczego strony, a nie wizytówki? Ponieważ do wizytówki Google się nie linkuje, to nic nie daje.

No dobrze, ale jak mają się linki do strony, w stosunku do wizytówki Google? Jeśli strona internetowa ma dobre pozycje na lokalne frazy kluczowe, to wizytówka również otrzymuje tę moc i łatwiej się ją pozycjonuje (poza tym, oczywiście zwiększamy ruch organiczny bezpośrednio na stronie).

Często jest tak, że strony internetowe z najlepszymi pozycjami na lokalne frazy mają również bardzo wysokie pozycje wizytówek na te frazy. Nie jest przełożenie 1:1, ale z pewnością wysokie pozycje strony wspierają pozycjonowanie wizytówki.

Poniżej przykład, gdzie strona w wyszukiwarce na frazę „hurtownia elektryczna poznań” jest na 1 i 2 pozycji, a wizytówka na pozycji 3 na ponad 130 wizytówek w Poznaniu. Na tej wizytówce niewiele się dzieje, a opinie także nie są jej atutem, także spokojnie można założyć, że to strona ciągnie ją w górę.

Przypadek? Nie sądzę.

To, że domeny z większą liczbą odnośników z innych domen prawdopodobnie są bardziej wartościowe niż inne, stanowi podstawowe założenie wyszukiwarki Google. Taki algorytm o nazwie PageRank napisali jej założyciele, czyli Siergiej Brin oraz Larry Page w 1996 roku, jeszcze na uniwersytecie Stanford w ramach projektu naukowego.

Co prawda, algorytm został wycofany w 2016 roku przez zbyt łatwą manipulację algorytmem (można było dodać stronę do tzw. farm linków i zyskać od razu tysiące odnośników) ale zastąpił go algorytm Pingwin, który ma dziś ogromne znaczenie.

Strony ze słabymi linkami wypadają z wyszukiwarki 

Algorytm Pingwin jest odpowiedzialny za ocenę domeny pod kątem linków w sieci, które do niej prowadzą i nadaje lepsze pozycje stronom, które posiadają odnośniki z dobrych jakościowo i powiązanych tematycznie stron.

Stronom, które pozyskują spamerskie linki w bardzo dużych ilościach lub z podejrzanych źródeł może nałożyć karę lub po prostu w ogóle nie względniać takich linków przy określaniu mocy domeny.

Jakie linki warto pozyskiwać?

  • powiązane tematycznie (im bardziej strona jest powiązana tematycznie z naszą, tym lepiej np. jeśli prowadzisz firmę fotowoltaiczną i pozyskasz link z se strony fotowoltaikaonline.pl to jest to bardzo mocny link);
  • powiązane lokalnie (im bardziej strona jest powiązana lokalnie z naszą, tym lepiej np. jeśli prowadzisz firmę w Poznaniu i pozyskasz link ze strony epoznan.pl to jest to bardzo mocny link);
  • z mocnych domen (im mocniejsz domena, tym lepiej; algorytm ocenia m.in. długość istnienia, liczbę i jakość linków, jakość treści, zachowanie użytkowników i wiele innych);
  • linki dofollow (linki dofollow to takie, które przekazują moc z jednej domeny do drugiej, z kolei linki nofollow nie przekazują mocy).

Czego nie należy robić?

  • nie linkować wyłącznie linkami dofollow (natralnie domena pozyskuje zarówno linki dofollow, jak i nofollow);
  • nie pozyskiwać bardzo dużej liczby linków w krótkim czasie (takie rzeczy są wychwytywane przez algorytm i jeśli Google zauważy, że to nie są naturlnie pozyskane linki a kupiona paczka linków, to raz, że nic one nie dadzą, a dwa, że można otrzymać karę, która będzie skutkować niskimi pozycjami);
  • nie linkować wyłącznie frazami exact match (link exact match, to link z hiperłączem zawierającym daną frazę kluczową np. agencja seo; takie linki lepiej pozycjonują frazy, które się w nich stosuje, ale nie można korzystać wyłącznie z nich, bo jest to nienaturalne dla algorytmu);

Reasumując

Informacje zawarte w tym rozdziale to tak naprawdę niewielki % tego, co można powiedzieć w kwestii link buildingu. Jest to niezywkle obszerny temat i kluczowy dla dobrej widoczności stron.

Jeśli zależy Ci wyłącznie na dobrej widoczności wizytówki, a o stronę www nie dbasz, to i tak powinieneś pozyskiwać linki, szczególnie te nacechowane lokalnie. W ten sposób znacznie zwiększasz szanse na zdobycie wysokich pozycji w Google Maps.

7. Optymalizacja strony

W poprzednim rozdziale pisałem o pozytywnym wpływie dobrze widocznej strony na wizytówkę Google. Chodziło tam, o pozycjonowanie strony poprzez linki, aby lepiej wypozycjonowana strona pozytywnie wpłynęła na wizytówkę. Tutaj chodzi o optymalizację samej strony w dokładnie takim samym celu.

Warto pamiętać, że dobrze zoptymalizowana strona to nie tylko wsparcie wizytówki Google. To wartość sama w sobie, która procentuje za każdym razem, gdy ktoś trafia na stronę, a nawet wcześniej, gdyż optymalizacja pomaga ściągać tych użytkowników na stronę.

Optymalizację strony możemy podzielić na optymalizację:

  • technologiczną,
  • UX, czyli z ang. User Expierence (wrażenia użytkownika).

Technologiczna optymalizacja strony

  • certyfikat SSL (jest to certyfikat bezpieczeństwa, który chroni użytkowników przed kradzieżami danych, które zostawiają na stroniel gdy jest wykupiony na pasku ulr po lewej stronie widać ikonkę zamkniętej kłódki);
  • treść z frazami lokalnymi (strona powinna posiadać treść z frazami kluczowymi, na które chcemy pozycjonować wizytówkę; im więcej treści, tym lepiej, byle była to treść jakościowa);
  • unikalna treść (na stronie treści nie powinny się powielać, a już na pewno nie można kopiować treści z innych stron);
  • znaczniki H1, H2, H3 (są to znaczniki w kodzie strony, które można nadawać nagłówkom na stronie za pomocą edytora treści w większości systemów zarządzania treścią np. w wordpressie; mają one na celu przekazanie informacji do Google o tym, co znajduje się na stronie i jak to jest ważne);
  • spójność danych z wizytówką Google (konieczne jest posiadanie takiego samego adresu oraz telefonu na stronie, jak i na wizytówce);
  • dane strukturalne (są to znaczniki w kodzie strony, które przekazuję do Google dodatkowe informacje np. to, że firma działa lokalnie i dlatego warto ją pokazywać lokalnie wyżej; takie dane dla firm lokalnych nazywają się LocalBusinnes i tutaj dowiesz się o nich więcej).
Ahrefs pozwala nam wyciągnąć potężną liczbę technicznych informacji o stronie.

Powyższe technologiczne wytyczne do optymalizacji strony internetowej, to tak naprawdę absolutne minimum konieczne do jej dobrego wyświetlania. Wszytskich technicznych aspektów związanych z SEO na stronie jest mnóstwo i nawet dobrze zoptymalizowana strona może mieć wiele miejsc do poprawy.

Optymalizacja strony pod kątem UX

  • szybkie ładowanie (jeśli strona wolno się ładuje, to użytkownicy z niej wychodzą, a Google bierze pod uwagę ten czynnik przy określaniu pozycji, dlatego szybka strona to same korzyści; Google udostępnia narzędzie, gdzie możesz sprawdzić samodzielnie, jak szybko chodzi Twoja strona, jest to PageSpeed Insights);
  • wersja mobilna (każda strona posiada wersję mobilną, ale chodzi o to, aby wersja na telelefony faktycznie była pod nie dostosowana wizualnie np. poprzez mniejszą ilość treści, ukrywanie treści, mniejsze przestrzenie pomiędzy elementami, czy odpowiednią wielkość czcionek i elementów);
  • odpowiednia konstrukcja strony (wszystkie ważne produkty oraz usługi powinny mieć osobne podstrony, aby można było je skutecznie pozycjonować oraz, aby użytkownicy mogli sprawnie zapoznać się z Twoją ofertą);
  • menu (konstrukcja strony powinna znaleźć swoje odzwierciedlenie w przejrzystym menu, aby użytkownicy mogli się po niej sprawnie poruszać);
  • formularze kontaktowe (jeśli chcesz, aby Twoja strona pozsykiwała kontakty do potencjalnych klientów, to musi zawierać formularze kontaktowe, które powinny zawierać jak najmniej pól oraz być zamieszczone na wszystkich ważnych podstronach);
  • opinie i referencje (jeśli klienci mają się do CIebie zgłaszać, muszą zobaczyć, że wiele osób/firm już skorzystało z Twoich usług i było zadowolonych);
  • wartościowa treść (bardzo ważna rzecz pod kątem pozycjonowania, ponieważ bez wartościowej treści użytkownicy będą szybko wychodzić z Twojej strony, a Google o tym wie i bierze to pod uwagę; im dłużej zatrzymujesz użytkowników na stronie i więcej podstron oni oglądają, tym większą moc algorytm przypisze Twojej stronie).
W Google Analytics możesz sprawdzić poziom zaangażowania użytkowników na Twojej stronie.

Optymalizacja strony pod użytkownika w kwestii wizytówki Google, ma na celu przede wszystkim wzrost zaangażowania użytkowników z ruchu organicznego (Organic Search), czyli naturalnego z wyszukiwarki. Im większe zaanagażowanie użytkowników na Twojej stronie, tym czytelniejszy sygnał dla Google, że tą stronę (jak i połączoną z nią wizytówkę) warto pokazywać.

Reasumując

Choć może się wydawać, że strona www i wizytówka firmy nie są ze sobą połączone, to jest zupełnie na odwrót. Warto działać nad widocznością strony (szczególnie tą na lokalne frazy) jeśli chcemy być widoczni w Mapach Google. Procentuje to też widocznością samej strony, jako kolejengo miejsca, które może pozyskiwać nam klientów.

8. Optymalizacja innych miejsc w sieci

Nie tylko strona internetowa Twojej firmy jest brana pod uwagę przy określaniu mocy wizytówki Twojej firmy. Algorytm bierze pod uwagę wszystko, co znajdzie w sieci i będzie w stanie powiązać z Twoją firmą.

Im więcej odniesień do Twojej firmy znajduje się w internecie, tym lepiej. Dla Google sprawa jest tutaj prosta – im bardziej rozpoznawalna firma, tym częściej powinna być wyświetlana. Także nie tylko linki mają tu znaczenie, ale także zwykłe wzmianki.

Jakie miejsca możesz optmyalizować?

  • inne strony internetowe, które do Ciebie należą,
  • firmowy Fanpage,
  • inne firmowe social media,
  • strony ogłoszeniowe,
  • strony partnerów biznesowych,
  • strony branżowe.

Jak optymalizować te miejsca?

  • frazy kluczowe (tam, gdzie występuje treść powiązana z Twoją firmą, powinieneś wpleść ważne dla Ciebie frazy kluczowe);
  • spójność danych (dane firmy powinny być takie same we wszystkich miejscach w sieci, bez tego algorytm może mieć problem z powiązaniem tych informacji z Twoją firmą,
  • oryginalna treść (jeśli treść związana np. z Twoją ofertą występuje w wielu miejscach w sieci, to warto aby nie była to taka sama treść),
  • linki (wzmianki tekstowe o Twojej firmie, są znacznie mniej warte niż linki do Twojej strony, dlatego wszędzie, gdzie jest taka możliwość dodawaj linki, najlepiej z atrybutem dofollow).

Analiza wyników

Ten rodział poświęcam analizie wyników, ponieważ same działanie to nie wszystko. Musisz mieć jeszcze informację zwrotną, czy to co robisz działa, czy nie. Choć ten artykuł daje rzetelne wytyczne dotyczące tego, jak działać, aby działało, to warto moitorować wyniki, choćby dla własnej satysfakcji.

Jak można mierzyć wyniki?

  • monitorując statystyki w Profilu Firmy w Google,
  • monitorując pozycje wizytówki poprzez zewnętrzne programy.

Statystyki wyświetleń i działań klientów

Ta opcja jest najprostsza, choć posiada sporą wadę. Nie jest zbyt dokładna ze względu na to, że statystyki wyświetleń, są uzależnione nie tylko od pozycji wizytówki, ale także od częstotliwości wyszukiwań klientów, która nie jest stała.

Wiele biznesów posiada sezonowość i w momencie, gdy w takiej branży nie ma sezonu a wizytówka posiada wysokie pozycje, to i tak będzie miała niewiele wyświetleń. I na odwrót – w seoznie taka wizytówka ma więcej wyświetleń będąc na takiej samej a może nawet gorszej pozycji, bo wtedy znacznie więcej osób szuka tych usług lub produktów.

Powyższe statystyki znajdziesz w zakładce Statystyki na swoim Profilu Firmy w Google.

Ta metoda ma największy sens przy biznesach, które nie mają dużej seozonowości. Wtedy wyniki będą najbardziej miarodajne. W branżach mocno sezonowch też ma sens, choć największy wtedy, gdy porównujemy te same miesiące np. kwiecień 2021 z kwietniem 2022.

Wskazówka 💡

Chciałbyś uzyskać gotowy arkusz do raportowania statystyk wyświetleń i działań klientów wraz z instrukcją pobierania tych danych ze swojego profilu? Jeśli tak, napisz do nas 📧

Monitorowanie pozycji poprzez zewnętrzne programy

Ta metoda jest lepsza, ponieważ pozwala na sprawdzenie pozycji wizytówki na konkretne frazy kluczowe, na konkretnych obszarach mapy. Tylko taki program jak np. Local Falcon może pokazać nam pozycje w ten sposób.

Kółka oznaczają obszary na mapie, a liczby pozycje na daną frazę np. tutaj „fryzjer płock”.

Podsumowanie

Ten poradnik obrazuje to, jak w localsee pracujemy nad pozycjonowaniem wizytówek Google naszych klientów. Jak widać, jest to dość rozbudowany wpis, a i tak nie ująłem tutaj wielu pobocznych kwestii. Nie chciałem, aby ten artykuł czytało się godzinę lub dłużej 

Po zapoznaniu się z tym poradnikiem możesz dojść do dwóch wniosków:

  • pierwszy, że zaczynasz pozycjonować swoją wizytówkę samodzielnie korzystając ze zdobytej wiedzy,
  • drugi, że wolisz zlecić to profesjonalej firmie np. nam.

Samodzielne pozycjonowanie, to kilkaset złotych miesięcznie w kieszeni, ale też kilka do kilkunastu godzin pracy z niekoniecznie dobrym skutkiem. Informacje tu zawarte wyjaśniają wiele rzeczy, ale nie zastąpią doświadczenia zbudowanego na codziennej pracy z dziesiątkami wizytówek.

Ostatnio Elon Musk powiedział, że minuta jego jakościowego myślenia może przynieść milion dolarów dla Tesli. Pieniędzy mu raczej nie brakuje patrząc na to, że ma czas na wymyślanie miotaczy ognia…

Nie wiem, ile pieniędzy może przynieść Twój czas poświęcony dla Twojej firmy, ale na pewno konkretne pieniądze. Dlatego proponuję, abyś przeliczył sobie, czy nie korzystniej będzie, abyś swój cenny czas poświęcił na rozwijanie swojej firmy, a takie rzeczy jak pozycjonowanie zlecił profesjonalistom.

W końcu w myśl tej idei, aby działania wymagające pewnych kompetencji zlecać innym, większość firm zleca ksiegowość do biur rachunkowych i współpracuje z innymi podmiotami.

Nie mniej jednak, jeśli nie jesteś przekonany do kontaktu z nami, zachęcam, abyś spróbował sam realizować pozycjononowanie w swojej firmie, korzystając z wiedzy zdobytej na naszej stronie.

Masz pytania, sugestie lub chciałbyś uzyskać pomoc? Napisz do mnie 📧

Autor

Przeczytaj również

6 komentarze

Pozostaw odpowiedź Dawid Anuluj pisanie odpowiedzi

Zamów rozmowę

Zaproponuj rozmowę, a chętnie odpowiemy na Twoje pytania.

contact

Zamów rozmowę z naszym doradcą

Chętnie odpowiemy na każde Twoje pytanie. Jesteśmy tu, aby Ci pomóc.

ZAMÓW BEZPŁATNĄ ROZMOWĘ

Zadzwonimy do Ciebie, aby Ci pomóc. Chętnie odpowiemy na każde Twoje pytanie.

Zamów rozmowę z naszym doradcą

Chętnie odpowiemy na każde Twoje pytanie. Jesteśmy tu, aby Ci pomóc.

Zamów rozmowę z naszym doradcą

Chętnie odpowiemy na każde Twoje pytanie. Jesteśmy tu, aby Ci pomóc.

Zamów rozmowę z naszym doradcą

Chętnie odpowiemy na każde Twoje pytanie. Jesteśmy tu, aby Ci pomóc.

Zamów rozmowę z naszym doradcą

Chętnie odpowiemy na każde Twoje pytanie. Jesteśmy tu, aby Ci pomóc.

Zamów rozmowę z naszym doradcą

Chętnie odpowiemy na każde Twoje pytanie. Jesteśmy tu, aby Ci pomóc.

Zamów rozmowę z naszym doradcą

Chętnie odpowiemy na każde Twoje pytanie. Jesteśmy tu, aby Ci pomóc.

Zamów rozmowę z naszym doradcą

Chętnie odpowiemy na każde Twoje pytanie. Jesteśmy tu, aby Ci pomóc.

Zamów rozmowę z naszym doradcą

Chętnie odpowiemy na każde Twoje pytanie. Jesteśmy tu, aby Ci pomóc.

Zamów rozmowę z naszym doradcą

Chętnie odpowiemy na każde Twoje pytanie. Jesteśmy tu, aby Ci pomóc.

Zamów rozmowę z naszym doradcą

Chętnie odpowiemy na każde Twoje pytanie. Jesteśmy tu, aby Ci pomóc.

Zamów rozmowę z naszym doradcą

Chętnie odpowiemy na każde Twoje pytanie. Jesteśmy tu, aby Ci pomóc.

Zamów rozmowę z naszym doradcą

Chętnie odpowiemy na każde Twoje pytanie. Jesteśmy tu, aby Ci pomóc.

Zamów rozmowę z naszym doradcą

Chętnie odpowiemy na każde Twoje pytanie. Jesteśmy tu, aby Ci pomóc.

Zamów rozmowę z naszym doradcą

Chętnie odpowiemy na każde Twoje pytanie. Jesteśmy tu, aby Ci pomóc.

Zamów rozmowę z naszym doradcą

Chętnie odpowiemy na każde Twoje pytanie. Jesteśmy tu, aby Ci pomóc.

Zamów rozmowę z naszym doradcą

Chętnie odpowiemy na każde Twoje pytanie. Jesteśmy tu, aby Ci pomóc.

Zamów bezpłatną konsultację

Zadzwonimy do Ciebie, aby Ci pomóc. Chętnie odpowiemy na każde Twoje pytanie.