Niewiele można znaleźć wiedzy dotyczącej pozycjonowania w Mapach Google, która byłaby sprawdzona i napisana przez praktyków. Jest to o tyle dziwne, że wizytówkę w Google posiada prawie każda mała i średnia firma w Polsce, a więc grupa zainteresowanych jest ogromna. Poprzez ten artykuł, mam zamiar zapełnić tą lukę.
Czego się dowiesz z tego artykułu?
Uzyskasz wiedzę, dzięki której będziesz w stanie samodzielnie zająć się pozycjonowaniem wizytówki firmy, a w przypadku, gdy nie będziesz chciał tego robić, to będziesz potrafił zlecić to jakiejś agencji oraz sprawdzać ich pracę. Informacje tu zawarte są kompleksowym poradnikiem poruszającym wszystkie ważne kwestie związane z pozycjonowaniem w Google Maps.
Wizytówka firmy w Google (Profil Firmy w Google), to bezpłatne narzędzie udostępniane przez Google, dzięki, któremu każda firma lub instytucja czy miejsce może być widoczne w wyszukiwarce oraz Mapach Google.
Wizytówka jest widoczna zawsze, gdy gdy ktoś wpisuje w wyszukiwarkę nazwę danej firmy, a jeśli firma ma dobrze wypozycjonowaną wizytówkę, to również wtedy, gdy wpisze się frazy kluczowe powiązane z jej działalnością np. jeśli prowadzimy firmę przeprowadzkową we Wrocławiu, to gdy nasza wizytówka jest wypozycjonowana powinna wyświetlać się na takie frazy jak “przeprowadzki wrocław” lub “firma przeprowadzkowa wrocław” a szukając na obszarze Wrocławia nawet wpisując bez dodania lokalizacji “przeprowadzki”.
Wizytówka Google, to swego rodzaju mini strona internetowa, na której można zawrzeć wiele istotnych informacje na temat swojej firmy, a wśród nich:
Optymalizacja, to poprawa poszczególnych składowych większego systemu np. jeśli chciałbyś zoptymalizować jakość snu, to mógłbyś wcześniej jeść kolację, wietrzyć sypialnię i nie korzystać z telefonu przed snem.
Podobnie, jak te czynności wpłynęłyby pozytywnie na jakość Twojego snu, tak też można wykonać wiele czynności, które pozytywnie wpłyną na widoczność Profilu firmy w Google.
Po rzetelnie zrobionej optymalizacji często można zauważyć silny i gwałtowny wzrost widoczności wizytówki. Następnych 7 punktów przedstawia krok po kroku, co należy wykonać w ramach optymalizacji.
Wizytówka nie może się wyświetlać na byle jakie słowa kluczowe, jeśli ma pozyskiwać ruch (telefony, prześcia na stronę), który przełoży się na sprzedaż. Musi wyświetlać się na frazy kluczowe, jakich używają potencjalni klienci firmy w Google.
Aby pokazać Ci, jak szeroko można myśleć o frazach kluczowych, zrobiłem mały eksperyment. Wziąłem dwie branże, w dwóch różnych miastach i sprawdziłem, na jakie frazy kluczowe wyświetlają się najlepiej widoczne strony internetowe z tych branż, w tych lokalizacjach.
Na screenach poniżej widać frazy kluczowe, na jakie wyświetlają się te strony wraz z podstawowymi informacjami o frazach takimi jak:
Przykład #1 Salon kosmetyczny w Poznaniu
Przykład #2 Kwiaciarnia w Rybniku
Frazy lokalne, czyli te z nazwą lokalizacji (najczęściej miasto lub dzielnica) powodują wyświetlenia stron internetowych tak samo, jak wizytówek Google. Dlatego, powyżej widać dobry przykład tego, jak można opracować frazy kluczowe dla swojej firmy.
Czym się kierować przy wyborze fraz?
Jak znaleźć najlepsze frazy kluczowe?
Samodzielnie i bezpłatnie możesz sprawdzić ilości wyszukiwań konkretnych słów w planerze słów kluczowych systemu reklamowego Google Ads (widok poniżej).
Możesz też wybrać frazy „na logikę”. Jeśli prowadzisz salon fryzjerski na mokotowie, to logicznie myśląc podstawową fraza kluczową dla Twojej firmy jest „fryzjer mokotów”, następnie pewnie „fryzjer męski” i „fryzjer damski”, a idąc jeszcze dalej „przedłużanie włosów mokotów” (lub inne usługi, które oferujesz) albo jeszcze „fryzjer warszawa” jeśli chcesz pozyskiwać klientów z całej Warszawy.
Niech Cię jednak nie zmyli to logiczne podejście. Tak jak wcześniej pisałem – najważniejsze frazy, to te najlepiej dopasowane do oferty firmy, ale równocześnie mające największą liczbę wyszukiwań. Co z tego, że będziesz na pierwszym miejscu na jakąś frazę, skoro używa jej 20 osób na miesiąc?
No i tu jest pies pogrzebany. Może Ci się wydawać, że jakaś fraza jest często szukana przez klientów, ale niekoniecznie będziesz mieć rację. Weźmy np. firmę montującą panele fotowoltaiczne z Krakowa – jakie frazy według Ciebie, są dla niej najważniejsze?
Pewnie takie: „montaż fotowoltaiki kraków” „montaż paneli fotowoltaicznych kraków” „panele fotowoltaiczne kraków” „firma fotowoltaiczna kraków” (oczywiście, możesz pomyśleć o innych).
A teraz zobacz, jak faktycznie klienci szukają takich usług. Fraza „montaż fotowoltaiki kraków” to fraza szukana 155 razy rzadziej niż „fotowoltaika kraków”. Zaskoczony?
Wskazówka 💡
Chciałbyś otrzymać bezpłatną pomoc przy opracowaniu fraz kluczowych? Napisz do nas 📧 Chętnie zrobimy dla Ciebie research i zaproponujemy najkorzystniejsze frazy kluczowe dla Twojej firmy.
Reasumując
Wybierz frazy kluczowe, na jakie ma się wyświetlać Twoja wizytówka firmy w wyszukiwarce oraz Mapach Google. Zrób to mądrze, opierając się na faktycznych danych, a nie intuicji.
Wbrew pozorom, ustawienie najlepszej nazwy na Profilu Firmy w Google nie jest takie proste. Wytyczne Google mówią jedno, a działa drugie. Trudno tu o jasne wskazówki, ale oczywiście się postaram.
Aby ułatwić klientom znalezienie Twojej firmy w internecie, podaj jej dokładną nazwę. Powinna ona odpowiadać nazwie firmy funkcjonującej w świecie rzeczywistym – widniejącej na szyldzie sklepu, na stronie internetowej czy na papierze firmowym oraz znanej klientom.
WYTYCZNE GOOGLE DOTYCZĄCE NAZWY FIRMY
Według wytcznych Google, nazwą na wizytówce powinna być normalnie używana nazwa firmy, bez żadnych ozdobników w postaci:
Update algorytmu „Vicinity”
Jeszcze niedawno powszechną i dosyć skuteczną praktyką było dodawanie do nazwy firmy nazwy miasta lub najważniejszej usługi np.
Dodanie tych informacji do nazwy sprawiało, że wizytówka dostawała dodatkowej mocy w pozycjonowaniu na daną usługę lub lokalizację i np. jeśli firma chciała być wysoko na frazę „serwis rowerowy gdynia”, dodawała taką frazę do swojej nazwy i przez to była wyświetlana wyżej.
Wszystko sie zmieniło w listopadzie 2021 roku, gdy Google wprowadziło bardzo istotny update do algorytmu lokalnego wyszukiwania o nazwie „Vicinity” (ang. bliskość). Z nazwy, jak i z późniejszych zmian w pozycjach można wywnioskować, że największą zmianą w algorytmie jest przywiązywanie większej wagi do fizycznego adresu firmy, a mniejszej m.in. do fraz kluczowych w nazwie.
Z naszych analiz wynika, że Google nadal przywiązuje wagę do fraz kluczowych w nazwie wizytówki, ale faktycznie mniejszą. Jednakże znacznie większe znaczenie ma teraz lokalizacja, wizytówki NAP, strona www oraz linki lokalne, czyli wszystko, co jest związane z wizytówką, ale znajduje się poza nią.
Reasumując
Nazwa wizytówki firmy powinna odpowiadać faktycznie używanej nazwie marki. Nie stosuje się nazwy firmy z CEIDG, chyba że odpowiada ona nazwie marki używanej w kontaktach z klientami.
Można dodać naturalnie wyglądającą frazę kluczową do nazwy, ale trzeba się liczyć z tym, że Google lub konkurencja taką nazwę nam zmieni na „czystą” nazwę firmy.
Nazwę, podobnie jak wszystkie inne elementy wizytówki, można edytować poprzez panel Profilu Firmy w Google (dawniej Google Moja Firma) lub bezpośrednio w wyszukiwarce Google. Polecamy jednak panel ze względu na więcej opcji i lepszą przejrzystość.
Kategorie wizytówki Google pozwalają na lepsze zrozumienie dla algorytmu, czym zajmuje się firma. Dzięki dobrze wybranym kategoriom, Twoja wizytówka będzie pokazywana osobom, które z jak największym prawdopodobieństwem są zainteresowane Twoimi usługami.
Kategorie opisują Twoją firmę i kierują do niej klientów, którzy szukają oferowanych przez Ciebie produktów lub usług. Jeśli np. Twoja kategoria podstawowa to „pizzeria”, Google może wyświetlać Twoją firmę w lokalnych wynikach wyszukiwania osobom, które wyszukują hasła „restauracje”, „włoskie restauracje” lub „pizza”.
WYTYCZNE GOOGLE DOTYCZĄCE KATEGORII
Kategorie mówią też użytkownikom, jaka jest główna działalność firmy i, gdzie się ona znajduje.
Pamiętaj, że nie zawsze można ustawić idealną kategorię np. gdy prowadzimy serwis telefonów i komputerów, to taka kategoria nie istnieje – możemy wybrać tylko serwis komputerowy lub naprawa telelefonów lub pochodne (patrz niżej).
Ustalanie kategorii w 3 prostych krokach
Wskazówka 💡
Przy ustalaniu kategorii glównej możesz zasugerować się najlepiej wypozycjonowanymi wizytówkami z konkurencji. Nie ustawiaj jednak na siłę kategorii, która niezbyt dobrze pasuje do Twojej firmy. To niewiele da pod kątem pozycjonowania, a będzie mylące dla potencjalnych klientów.
Reasumując
Ustaw kategorię główną, która najlepiej określa podstawową działalność Twojej firmy oraz dodaj jak najwięcej kategorii dodatkowych. Podstawą jest, aby wszystko faktycznie pasowało do Twojej firmy.
Uzupełnienie adresu firmy jest niezbędne z dwóch powodów – pierwszy to możliwość znalezienia siedziby firmy przez klientów, a drugi to zwiększenie liczby wyświetleń wizytówki.
Jeżeli prowadzisz firmę, która obsługuje klientów w swojej siedzibie i nie podasz adresu lub poadsz błędny adres, to oczywiste jest, że klienci do Ciebie nie trafią. Mogą też dzwonić co chwilę, aby się dowiedzieć, jak trafić – znam takie przypadki.
Kawiarnia, fryzjer czy salon kosmetyczny, ale też wulkanizator lub serwis rowerowy – wszystkie branże, gdzie klienci muszą przyjść do firmy, aby skorzystać z jej usług lub kupić produkty muszą mieć ustawiony na wizytówce faktyczny adres firmy.
Wcześniej pisałem o updacie algorytmu lokalnego o nazwie „Vicinity”, który sprawił, że bardziej niż wcześniej liczy się odległość użytkownika od wizytówek w pobliżu. Oznacza to, że algorytm znacznie chętniej wyświetla wizytówki, które są blisko szukającego, a więc jeśli zależy Ci na pozyskiwaniu klientów z okolic firmy, nie zapomnij o podaniu poprawnego adresu.
Firma z siedzibą, ale bez obsługi klienta w fizycznej lokalizacji
Nawet jeśli siedziba Twojej firmy nie jest istotna dla klientów, czyli nie muszą przyjść fizycznie, to nadal jest istotna dla dobrej widoczności wizytówki w Mapach Google.
Powyżej przykład dwóch firm fotowoltaicznych, gdzie pierwsza nie posiada adresu na wizytówce, a druga już tak. W firmie bez adresu wyświetlenia w Google Maps stanowią zaledwie 4,8% wszystkich wyświetleń, gdzie w przypadku firmy z adresem jest to aż 55%.
Warto zaznaczyć, że nie chodzi tu o sam stosunek liczby wyświetleń w Mapach do tych z wyszukiwarki, ale o to, że mając wyświetlenia w Mapach na podobnym poziomie, co w wyszukiwarce, otrzymujemy finalnie nawet dwa razy więcej wyświetleń.
Jeśli nie obsługujesz klientów pod adresem firmy, pozostaw pole adresu puste, a w zamian podaj obszar działalności.
WYTYCZNE GOOGLE DOTYCZĄCE ADRESU FIRMY
Choć Google w swoich wytycznych podaje, że nie obsługując klientów w fizycznej lokalizacji nie powinieneś podawać adresu firmy, to jeśli tylko masz biuro czy jakiś fizyczny adres, pracujesz tam i np. masz szyld lub tabliczkę z nazwą firmy, to warto podać adres na wizytówce, aby zwiększyć liczbę wyświetleń w Google Maps.
Firma bez siedziby
Jeśli prowadzisz firmę, która nie posiada swojej siedziby, to wytyczne Google są takie same, jak w przypadku, gdy nie obsługujesz klientów w fizycznej lokalizacji, czyli nie powinieneś podawać adresu, a tylko obszar działania.
Czy można podać adres firmy, jeśli faktycznie nie ma tam siedziby?
Patrząc na powyższe informacje każdy chciałby mieć adres na wizytówce np. podając adres domowy lub adres firmy znajomego. Jest to zrozumiały tok myślenia, aczkolwiek warto wiedzieć, że wizytówka, która posiada adres, ale faktycznie nie ma tam siedziby, może zostać zawieszona przez Google, co wcale tak rzadko się nie dzieje.
Podstawą dla Google, aby adres na wizytówce mógł zostać, jest dowód, że pod tym adresem obsługujemy klientów, a więc będą to np. zdjęcia witryny, szyldu, lub tablicy informacyjnej.
Reasumując
Ustaw adres swojej wizytówki Google według powyższych wytycznych.
Ten punkt jest mocno związany z poprzednim, ponieważ Google ma jasne wytyczne dotyczące tego, kiedy można podać adres na wizytówce, i jak to się łączy z obsługiwanym obszarem firmy.
Jeśli przyjmujesz klientów pod swoim adresem, ale działasz też w terenie: podaj zarówno adres, jak i obsługiwany obszar.
Jeśli nie obsługujesz klientów pod adresem swojej firmy: pozostaw pole adresu puste i wskaż tylko obsługiwany obszar.
WYTYCZNE GOOGLE DOTYCZĄCE OBSŁUGIWANEGO OBSZARU
Czym się kierować przy ustalaniu obsługiwanego obszaru?
Podstawowa kwestia, to oczywiście faktyczny obszar działania firmy. Jeśli np. prowadzisz firmę montującą panele fotowoltaiczne na terenie Poznania i okolic, to w obsługiwanym obszarze powinieneś dodać powiat poznański (powiaty dodają się jako nazwy miast powiatowych) lub Poznań i wybrane miejscowości w okolicy.
Z kolei, gdy prowadzisz biuro rachunkowe i klientów masz z całego kraju, to w obsługiwanym obszarze powinieneś dodać Polskę. Kierowanie się stanem faktycznym jest najlepszą opcją.
Poza tym, warto pamiętać o tym, że:
Reasumując
Ustal obsługiwany obszar działania firmy kierując się powyższymi wskazówkami.
Opis firmy, który wyświetla w wyszukiwarce na dole panelu wizytówki może mieć maks. 750 znaków ze spacjami. To dużo i niedużo równocześnie, wszystko zależy od tego, jak podejdziemy do sprawy.
Co powinien zawierać dobry opis firmy?
Jak napisać najlepszy możliwy opis firmy?
Wizytówka Google pozwala na dodanie następujących informacji:
Po krótce powiemy sobie o każdym z nich.
Godziny otwarcia
Ustaw takie godziny otwarcia, w jakich klient może przyjść do Twojej firmy albo do niej zadzwonić. Nie chcesz mieć sytuacji, gdzie na wizytówce jest informacja, że jest otwarte, a klient przychodzi i jest zamknięte. To prosta droga do złych opinii na wizytówce.
Warto też wiedzieć, że algorytm pokazuje najpierw wizytówki firm, które mają aktualnie otwarte lub niedługo będą miały otwarte, czyli jeśli ktoś szuka kawiarni o 8:43, a Twoja jest otwarta od 10:00, to jeśli inne kawiarnie w pobliżu są otwarte od 9:00 to Google chętniej pokaże właśnie je. Podobnie, Google raczej nie wyświetla wizytówek firm, które aktualnie mają zamknięte, chyba że wszystkie w okolicy również mają zamknięte. Jaki z tego wniosek?
Powinieneś dążyć w zarządzaniu swoją firmą, aby mieć na wizytówce otwarte jak najdłużej. Jeśli klienci raczej nie przychodzą sami do Twojej firmy to możesz ustawić godziny otwarcia według tego, kiedy chcesz odbierać telefon.
Telefon
Podaj numer telefonu do kontaktu z Twoją firmą. Najlepiej komórkowy, abyś miał możliwość oddzwaniania.
Strona internetowa
Podaj adres swojej strony internetowej, aby klienci mogli więcej dowiedzieć się o Twojej firmie ze strony. Jeśli nie posiadasz strony www, możesz podać adres swojej strony na Facebooku lub inny ważny dla Ciebie adres w sieci np. firmową stronę na olx lub allegro.
Atrybuty firmy
Atrybuty, które możemy podać są zależne od tego, jaki rodzaj działalności prowadzimy np. restauracja będzie mogła dodać informacje o płatnościach kartą i parkingu.
Warto dodać atrybuty, które faktycznie pasują do naszej firmy, bo dzięki temu możemy pozyskać klientów, którym będzie zależało na konkretnych cechach. Ponadto, algorytm „lubi” jeśli ma więcej informacji, aniżeli mniej więc wszelkie dodatkowe dane są na plus.
Data otwarcia
Jeśli uważasz, że liczba lat działalności Twojej firmy będzie wartościową informacją dla potencjalnych klientów to podaj ją na wizytówce. Pamiętaj, że lepiej nie przekłamywać rzeczywistości, ponieważ każdy z odrobiną dociekliwości szybko dojdzie do tego, od kiedy firma faktycznie istnieje poprzez CEIDG czy KRS.
Reasumując
Podaj dane kontaktowe oraz wszelkie inne informacje, jakie możesz. Będzie to na plus zarówno pod kątem sprzedażowym, jak i pozycjonowania wizytówki.
Optymalizacja, to tak naprawdę pierwsza faza procesu pozycjonowania. Druga faza, to działania, które nie są już wykonywane jednorazowo, ale systematycznie. To jest podstawa – pozycjonowanie musi być działaniem stałym, a nie doraźnym (oczywiście, o ile chcemy zobaczyć efekty).
Działania systematyczne, które powinno się wykonywać w ramach pozycjonowania wizytówki Google możemy podzielić na:
Działania na wizytówce, to:
Działania poza wizytówką, to:
Algorytm lokalnego wyszukiwania ma to do siebie, że promuje profile firm, na ktorych dużo się dzieje. Także, im więcej treści publikujesz na swojej wizytówce, tym lepiej.
Regularna publikacja wpisów, oprócz tego, że wpływ na pozycje wizytówki, niesie też korzyści marketingowe. Poprzez wpisy możesz budować wizerunek swojej firmy np. jako profesjonalnej, czy otwartej.
np. salon fryzjerski może publikować wpisy z najciekawszymi fryzurami, które ostatnio robili, nowymi trendami lub promocjami na usługi
np. firma fotowoltaiczna może pisać o technicznych aspektach instalacji paneli fotowoltaicznych lub pomp ciepła, a także publikować treści związane z finansowaniem takich inwestycji
W kwestii publikacji treści ogranicza Cię tylko własna wyobraźnia. Generalnie, publikuje się wpisy związane z:
Jakie typy wpisów są do wyboru?
Jak pisać możliwie najlepsze wpisy?
Poza tym, warto utrzymywać spójność pod kątem wizualnym. Oczywiście, jeśli zalezy Ci na budowaniu marki, a firma posiada określoną kolorystykę, logo oraz typografię.
Jednak, nawet jeśli nie posiadasz tych rzeczy, to staraj się chociaż utrzymywać pewną spójność stylistyczną, bo to już nie te czasy, gdzie klienci nie patrzą na to, jak firma się prezentuje w internecie.
Jak często publikować wpisy?
To zależy, od tego, jak często jesteś w stanie publikować dobrej jakości treści. Generalnie, im częściej tym lepiej, i jeśli możesz publikować co drugi dzień, to jak najbardziej rób to.
Za minimum w localsee przyjmujemy jeden wpis tygodniowo, a za optymalną liczbę 6-8 na miesiąc. Podstawą jest to, żeby pisać dobrze zoptymalizowane wpisy, a nie jak najczęściej.
Reasumując
Korzystaj ze wskazówek zawartych w tym rozdziale, a na pewno Twoje wpisy będą przynosiły dobry efekt.
Ten rozdział nazwałem w ten sposób, ponieważ na wizytówce możemy publikować zarówno produkty w sprzedaży, jak i usługi firmy, choć wszystkie zostaną dodane do działu „Produkty”.
Produkty i usługi, podobnie jak wpisy pełnią zarówno funkcję pozycjonującą, jak i sprzedażową. Algorytm chętniej pokazuje wizytówki, które mają dużo dobrze uzupełnionych usług i produktów, ponieważ te lepiej odpowiadają na zapytania użytkowników w wyszukiwarce.
Z kolei funkcja sprzedażowa jest dość oczywista – produkty i usługi powinny być na dodane na wizytówkę podobnie jak na stronie internetowej po to, aby klienci się o nich dowiedzieli.
Jak możliwie najlepiej dodawać produkty i usługi?
Reasumując
Dobrze przemyśl, jak chcesz zaprezentować ofertę swojej firmy. Proponuję najpierw dodać wszystkie produkty bez opisów, a następnie sukcesywnie dodawać opisy, choć nie jest to koniecznie. Ważne, abyś miał na to rozpisany plan, bo łatwo tu zrobić bałagan.
Regularna publikacja zdjęć i filmów na Profilu Firmy w Google ma za zadanie pokazać, że w firmie sporo się dzieje – jest to informacja zarówno dla algorytmu, jak i potencjalnych klientów.
Na wizytówce są następujące kategorie zdjęć:
Jakie zdjęcia można publikować?
Jak dodawać zdjęcia na wizytówkę?
Reasumując
Nadrzędna zasada jest taka, że im więcej dobrej jakości zdjęć masz na wizytówce firmy, tym lepiej. Kieruj się tym oraz wskazówkami powyżej i kwestię zdjęć masz ogarniętą.
Opinie, to już ostatni element na wizytówce, poprzez który możemy wpływać na jej dobrą widoczność. Dobre opinie, to sygnał dla Google, że firmę warto pokazywać – słabe opinie, to sygnał, że klienci nie są zadowoleni z usług, a więc nie warto jej pokazywać.
Spójrz sam na kilka branż pod kątem tego, jakie opinie mają firmy na najwyższych pozycjach. Oprócz wyjątków, gdzie liczba opinii mocno odbiega od reszty (tutaj często nadrabia bardzo mocna strona www), wizytówki na najwyższych pozycjach, najczęściej mają dziesiątki, setki, a nawet tysiące (zależnie od branży) opinii ze średnią min. 4,5.
Zaznaczam, że nie należy tego rozumieć tak, że opinie mają decydujące znaczenie w kwestii pozycji wizytówki, bo tak nie jest. Są tylko jednym z czynników, ale przez to, że konsumenci mocno się nimi kierują, stają się niezwykle ważne.
Jakie opinie mają największe znaczenie?
Jak pozyskiwać takie opinie?
Reasumując
Pozyskiwanie opinii z pewnością nie jest łatwe. Jednak, jak wszystkie rzeczy, które nie są łatwe, jest wartościowe. Konsumenci, nie tylko prywatni ale także w b2b przywiązują coraz większą wagę do opinii, także działaj, aby Twoja firma miała się czym pochwalić.
Pozyskiwanie opinii, to jedna kwestia, ale druga to zarządzanie nimi, czyli odpisywanie na opinie (te dobre, jak i te złe) oraz usuwanie opinii fałszywych. Te rzeczy także trzeba systematycznie robić.
Wskazówka 💡
Chciałbyś otrzymać nasz poradnik dotyczący skutecznego pozyskiwania opinii na wizytówkę Google oraz zarządzania nimi? Jeśli tak, napisz do nas 📧
Wizytówka NAP (skrót od pierwszych liter ang. name, adress, phone) to swego rodzaju mini wizytówka firmy, którą zamieszcza się w bazach firm i katalogach stron.
Poniżej linki do trzech przykładowych wizytówek NAP:
Celem wizytówek NAP jest pozycjonowanie właściwej wizytówki Google. Algorytm działa w ten sposób, że im więcej informacji o danej firmie znajdzie w sieci, tym większy autorytet jej przypisze. Także, jeżeli dane Twojej firmy będą występować w coraz większej liczbie miejsc i algorytm będzie w stanie powiązać te informacje z Twoją wizytówką Google, to Twoja wizytówka będzie osiągać coraz lepsze pozycje.
Według corocznej ankiety firmy Moz (jedna z najpopularniejszych firm oferujących software do SEO) z 2020 roku, w którym udział wzięło 1453 respondentów (specjaliści i właściciele agencji SEO, programiści, marketerzy) spójność informacji w wizytówkach NAP jest jednym z najważniejszych czynników mających wpływ na lokalne pozcjonowanie (Consistency of citations, piąte od góry).
Aby alogrytm był w stanie powiązać dane z wizytówek NAP z Twoją firmą, muszą one odpowiadać danym z firmowej wizytówki Google, jest to warunek konieczny dla poprawnego działania.
Dzieje się tak ze względu na to, że algorytm widząc raz takie informacje, a raz takie, nie jest pewny, które są właściwe i rozsądza, że żadne nie są właściwe. Algorytm zawsze dąży do wyświetlania użytkownikom informacji pewnych i jak najbardziej przydatnych, a niespójne informacje do nich nie należą.
Wizytówka NAP, aby działać musi zawierać:
Wizytówka NAP powinna zawierać:
Skąd wziąć strony do publikacji?
Możesz poszukać w sieci list domen do publikacji wizytówek NAP albo ręcznie poszukać katalogów stron i baz firm, w których płatnie lub nieodpłatnie będziesz mógł taką wizytówkę zamieścić.
W localsee posiadamy bazę kilkudziesięciu domen ogólnopolskich oraz ponad setki domen regionalnych. W ten sposób dla jednej firmy możemy dodać prawdopodobnie największą liczbę wizytówek NAP wśród konkurencji
Uzyskanie takiej bazy nie było proste i nie jest też tak, że jest to baza na zawsze. Wciąż pojawiają się nowe domeny, a inne znikają. Trzeba dobrze zarządzać taką bazą, aby być na bieżąco.
Jak publikować?
Co z ogłoszeniami?
Ogłoszenia na stronach takich jak sprzedajemy.pl czy olx.pl także mogą mieć wpływ na lokalne SEO. Co prawda w ogłoszeniach zazwyczaj nie ma adresu firmy, ale jest miasto. Numer telefonu często można dodać, tak jak i nazwę firmy oraz opis.
Ogłoszenie nie jest to wizytówką NAP z definicji, ale działaniem po części można je do takich zaliczyć. Algorytm znajdując na stronie informacje o firmie, nawet jeśli nie ma tam wszystkiego, co jest potrzebne do wizytówki NAP (nazwa, telefon, adres), i tak przypisze jakiś plus Twojej stronie www, a co za tym idzie wizytówce również.
Przy publikacji ogłoszeń trzeba pamiętać o regularnym odświeżaniu, najlepiej automatycznym albo od razu po wygaśnięciu ogłoszenia. W treści ogłoszenia można też dodać adres jako dodatkowy plus.
Reasumując
Wizytówki NAP są niezwykle istotnym czynnikiem pozycjonującym, ale nie jest łatwo pozyskać ich dużą liczbę i zarządzać nimi. Proponuję, abyś uczciwie podszedł do sprawy i działał według powyższych wytycznych albo w ogóle, bo można poświęcić sporo czasu na wizytówki NAP i osiągnąć słaby efekt lub jeszcze zaszkodzić widoczności wizytówki.
Wskazówka 💡
Chcesz sprawdzić swoją listę stron do publikacji wizytówek NAP pod kątem ich jakości? Napisz do nas 📧 a bezpłatnie je dla Ciebie sprawdzimy.
Link building, to budowanie zaplecza linkowego strony internetowej. Zaraz, zaraz… Dlaczego strony, a nie wizytówki? Ponieważ do wizytówki Google się nie linkuje, to nic nie daje.
No dobrze, ale jak mają się linki do strony, w stosunku do wizytówki Google? Jeśli strona internetowa ma dobre pozycje na lokalne frazy kluczowe, to wizytówka również otrzymuje tę moc i łatwiej się ją pozycjonuje (poza tym, oczywiście zwiększamy ruch organiczny bezpośrednio na stronie).
Często jest tak, że strony internetowe z najlepszymi pozycjami na lokalne frazy mają również bardzo wysokie pozycje wizytówek na te frazy. Nie jest przełożenie 1:1, ale z pewnością wysokie pozycje strony wspierają pozycjonowanie wizytówki.
Poniżej przykład, gdzie strona w wyszukiwarce na frazę „hurtownia elektryczna poznań” jest na 1 i 2 pozycji, a wizytówka na pozycji 3 na ponad 130 wizytówek w Poznaniu. Na tej wizytówce niewiele się dzieje, a opinie także nie są jej atutem, także spokojnie można założyć, że to strona ciągnie ją w górę.
To, że domeny z większą liczbą odnośników z innych domen prawdopodobnie są bardziej wartościowe niż inne, stanowi podstawowe założenie wyszukiwarki Google. Taki algorytm o nazwie PageRank napisali jej założyciele, czyli Siergiej Brin oraz Larry Page w 1996 roku, jeszcze na uniwersytecie Stanford w ramach projektu naukowego.
Co prawda, algorytm został wycofany w 2016 roku przez zbyt łatwą manipulację algorytmem (można było dodać stronę do tzw. farm linków i zyskać od razu tysiące odnośników) ale zastąpił go algorytm Pingwin, który ma dziś ogromne znaczenie.
Algorytm Pingwin jest odpowiedzialny za ocenę domeny pod kątem linków w sieci, które do niej prowadzą i nadaje lepsze pozycje stronom, które posiadają odnośniki z dobrych jakościowo i powiązanych tematycznie stron.
Stronom, które pozyskują spamerskie linki w bardzo dużych ilościach lub z podejrzanych źródeł może nałożyć karę lub po prostu w ogóle nie względniać takich linków przy określaniu mocy domeny.
Jakie linki warto pozyskiwać?
Czego nie należy robić?
Reasumując
Informacje zawarte w tym rozdziale to tak naprawdę niewielki % tego, co można powiedzieć w kwestii link buildingu. Jest to niezywkle obszerny temat i kluczowy dla dobrej widoczności stron.
Jeśli zależy Ci wyłącznie na dobrej widoczności wizytówki, a o stronę www nie dbasz, to i tak powinieneś pozyskiwać linki, szczególnie te nacechowane lokalnie. W ten sposób znacznie zwiększasz szanse na zdobycie wysokich pozycji w Google Maps.
W poprzednim rozdziale pisałem o pozytywnym wpływie dobrze widocznej strony na wizytówkę Google. Chodziło tam, o pozycjonowanie strony poprzez linki, aby lepiej wypozycjonowana strona pozytywnie wpłynęła na wizytówkę. Tutaj chodzi o optymalizację samej strony w dokładnie takim samym celu.
Warto pamiętać, że dobrze zoptymalizowana strona to nie tylko wsparcie wizytówki Google. To wartość sama w sobie, która procentuje za każdym razem, gdy ktoś trafia na stronę, a nawet wcześniej, gdyż optymalizacja pomaga ściągać tych użytkowników na stronę.
Optymalizację strony możemy podzielić na optymalizację:
Technologiczna optymalizacja strony
Powyższe technologiczne wytyczne do optymalizacji strony internetowej, to tak naprawdę absolutne minimum konieczne do jej dobrego wyświetlania. Wszytskich technicznych aspektów związanych z SEO na stronie jest mnóstwo i nawet dobrze zoptymalizowana strona może mieć wiele miejsc do poprawy.
Optymalizacja strony pod kątem UX
Optymalizacja strony pod użytkownika w kwestii wizytówki Google, ma na celu przede wszystkim wzrost zaangażowania użytkowników z ruchu organicznego (Organic Search), czyli naturalnego z wyszukiwarki. Im większe zaanagażowanie użytkowników na Twojej stronie, tym czytelniejszy sygnał dla Google, że tą stronę (jak i połączoną z nią wizytówkę) warto pokazywać.
Reasumując
Choć może się wydawać, że strona www i wizytówka firmy nie są ze sobą połączone, to jest zupełnie na odwrót. Warto działać nad widocznością strony (szczególnie tą na lokalne frazy) jeśli chcemy być widoczni w Mapach Google. Procentuje to też widocznością samej strony, jako kolejengo miejsca, które może pozyskiwać nam klientów.
Nie tylko strona internetowa Twojej firmy jest brana pod uwagę przy określaniu mocy wizytówki Twojej firmy. Algorytm bierze pod uwagę wszystko, co znajdzie w sieci i będzie w stanie powiązać z Twoją firmą.
Im więcej odniesień do Twojej firmy znajduje się w internecie, tym lepiej. Dla Google sprawa jest tutaj prosta – im bardziej rozpoznawalna firma, tym częściej powinna być wyświetlana. Także nie tylko linki mają tu znaczenie, ale także zwykłe wzmianki.
Jakie miejsca możesz optmyalizować?
Jak optymalizować te miejsca?
Ten rodział poświęcam analizie wyników, ponieważ same działanie to nie wszystko. Musisz mieć jeszcze informację zwrotną, czy to co robisz działa, czy nie. Choć ten artykuł daje rzetelne wytyczne dotyczące tego, jak działać, aby działało, to warto moitorować wyniki, choćby dla własnej satysfakcji.
Jak można mierzyć wyniki?
Statystyki wyświetleń i działań klientów
Ta opcja jest najprostsza, choć posiada sporą wadę. Nie jest zbyt dokładna ze względu na to, że statystyki wyświetleń, są uzależnione nie tylko od pozycji wizytówki, ale także od częstotliwości wyszukiwań klientów, która nie jest stała.
Wiele biznesów posiada sezonowość i w momencie, gdy w takiej branży nie ma sezonu a wizytówka posiada wysokie pozycje, to i tak będzie miała niewiele wyświetleń. I na odwrót – w seoznie taka wizytówka ma więcej wyświetleń będąc na takiej samej a może nawet gorszej pozycji, bo wtedy znacznie więcej osób szuka tych usług lub produktów.
Ta metoda ma największy sens przy biznesach, które nie mają dużej seozonowości. Wtedy wyniki będą najbardziej miarodajne. W branżach mocno sezonowch też ma sens, choć największy wtedy, gdy porównujemy te same miesiące np. kwiecień 2021 z kwietniem 2022.
Wskazówka 💡
Chciałbyś uzyskać gotowy arkusz do raportowania statystyk wyświetleń i działań klientów wraz z instrukcją pobierania tych danych ze swojego profilu? Jeśli tak, napisz do nas 📧
Monitorowanie pozycji poprzez zewnętrzne programy
Ta metoda jest lepsza, ponieważ pozwala na sprawdzenie pozycji wizytówki na konkretne frazy kluczowe, na konkretnych obszarach mapy. Tylko taki program jak np. Local Falcon może pokazać nam pozycje w ten sposób.
Ten poradnik obrazuje to, jak w localsee pracujemy nad pozycjonowaniem wizytówek Google naszych klientów. Jak widać, jest to dość rozbudowany wpis, a i tak nie ująłem tutaj wielu pobocznych kwestii. Nie chciałem, aby ten artykuł czytało się godzinę lub dłużej
Po zapoznaniu się z tym poradnikiem możesz dojść do dwóch wniosków:
Samodzielne pozycjonowanie, to kilkaset złotych miesięcznie w kieszeni, ale też kilka do kilkunastu godzin pracy z niekoniecznie dobrym skutkiem. Informacje tu zawarte wyjaśniają wiele rzeczy, ale nie zastąpią doświadczenia zbudowanego na codziennej pracy z dziesiątkami wizytówek.
Ostatnio Elon Musk powiedział, że minuta jego jakościowego myślenia może przynieść milion dolarów dla Tesli. Pieniędzy mu raczej nie brakuje patrząc na to, że ma czas na wymyślanie miotaczy ognia…
Nie wiem, ile pieniędzy może przynieść Twój czas poświęcony dla Twojej firmy, ale na pewno konkretne pieniądze. Dlatego proponuję, abyś przeliczył sobie, czy nie korzystniej będzie, abyś swój cenny czas poświęcił na rozwijanie swojej firmy, a takie rzeczy jak pozycjonowanie zlecił profesjonalistom.
W końcu w myśl tej idei, aby działania wymagające pewnych kompetencji zlecać innym, większość firm zleca ksiegowość do biur rachunkowych i współpracuje z innymi podmiotami.
Nie mniej jednak, jeśli nie jesteś przekonany do kontaktu z nami, zachęcam, abyś spróbował sam realizować pozycjononowanie w swojej firmie, korzystając z wiedzy zdobytej na naszej stronie.
Masz pytania, sugestie lub chciałbyś uzyskać pomoc? Napisz do mnie 📧
Pozyskuj znacznie więcej klientów dzięki współpracy z localsee. Zrób pierwszy krok i skontaktuj się z nami.
© 2022 Made with passion by localsee
© 2022 Made with passion by localsee
Zaproponuj rozmowę, a chętnie odpowiemy na Twoje pytania.
Chętnie odpowiemy na każde Twoje pytanie. Jesteśmy tu, aby Ci pomóc.
Zadzwonimy do Ciebie, aby Ci pomóc. Chętnie odpowiemy na każde Twoje pytanie.
Chętnie odpowiemy na każde Twoje pytanie. Jesteśmy tu, aby Ci pomóc.
Chętnie odpowiemy na każde Twoje pytanie. Jesteśmy tu, aby Ci pomóc.
Chętnie odpowiemy na każde Twoje pytanie. Jesteśmy tu, aby Ci pomóc.
Chętnie odpowiemy na każde Twoje pytanie. Jesteśmy tu, aby Ci pomóc.
Chętnie odpowiemy na każde Twoje pytanie. Jesteśmy tu, aby Ci pomóc.
Chętnie odpowiemy na każde Twoje pytanie. Jesteśmy tu, aby Ci pomóc.
Chętnie odpowiemy na każde Twoje pytanie. Jesteśmy tu, aby Ci pomóc.
Chętnie odpowiemy na każde Twoje pytanie. Jesteśmy tu, aby Ci pomóc.
Chętnie odpowiemy na każde Twoje pytanie. Jesteśmy tu, aby Ci pomóc.
Chętnie odpowiemy na każde Twoje pytanie. Jesteśmy tu, aby Ci pomóc.
Chętnie odpowiemy na każde Twoje pytanie. Jesteśmy tu, aby Ci pomóc.
Chętnie odpowiemy na każde Twoje pytanie. Jesteśmy tu, aby Ci pomóc.
Chętnie odpowiemy na każde Twoje pytanie. Jesteśmy tu, aby Ci pomóc.
Chętnie odpowiemy na każde Twoje pytanie. Jesteśmy tu, aby Ci pomóc.
Chętnie odpowiemy na każde Twoje pytanie. Jesteśmy tu, aby Ci pomóc.
Chętnie odpowiemy na każde Twoje pytanie. Jesteśmy tu, aby Ci pomóc.
Zadzwonimy do Ciebie, aby Ci pomóc. Chętnie odpowiemy na każde Twoje pytanie.
6 komentarze
Marcin
Jak to jest w końcu z tymi nazwami wizytówek? Wytyczne mówią o samej nazwie a większość wizytówek (również jak widzę tutaj) ma długie nazwy z jakimiś słowami kluczowymi i nazwą miasta?
Dawid Soboczyński
Choć wytyczne Google faktycznie mówią o tym, że wyłącznie czysta nazwa firma powinna stanowić nazwę wizytówki, to jednak robimy to, co przynosi lepsze efekty. Większość wizytówek naszych klientów ma najważniejsze usługi w nazwie lub/i lokalizację i nie ma w tym nic złego. Wciąż bardzo wiele firm tak działa, ponieważ to wciąż ma jakieś znaczenie pod kątem SEO, a dodatkowo pod kątem klienta, który od razu widzi nieco więcej informacji.
Generalnie, wizytówka moze też mieć czystą nazwę i być na pierwszej pozycji. Dodatkowe informacje w nzwie, to wyłącznie dodatek, jedna z wielu rzeczy, które się składają na pozycje danego profilu firmy w Google.
Joanna
Chciałabym, aby na mojej wizytówce wyświetlały się opinie z innych miejsc bo mamy dobre recenzje i to fajnie by działało. Jak to zrobić?
Dawid Soboczyński
Aby to się stało polecam we wszystkich miejscach stosować taką samą nazwę firmy w profilu (facebook, instagram, jakiekolwiek inne miejsce) oraz takie same dane firmy. Nie ma gwarancji, że Google poprawnie wszystko powiąże i na wizytówce wyświetli opinie ze wszystkich miejsc ale z pewnością jest wtedy na to większa szansa.
Dawid
Czy jesli nie posiadam strony www, to moja firmowa wizytowka nie ma szans na wysokie pozycje?
Dawid Soboczyński
Wizytówka bez strony za sobą na pewno ma nieco mniejsze szanse na wysokie pozycje, ale to wcale nie przesądza, że nie może się tam dostać. Wiele stron lokalnie działających firm jest słabo zbudowanych, mają niewiele treści pod lokalne słowa kluczowe i niewiele linków z sieci, także takie strony wcale nie stanowia dużego plusu do pozycjonowania wizytówki w Mapach Google.